EDUKATIVNA RADIONICA U OKVIRU PROJEKTA „EDUKACIJA ZA RAVNOPRAVNOST”

Naziv projekta: Edukacija za ravnopravnost

Organizatori: Poverenik za zaštitu ravnopravnosti, Ministarstvo prosvete, Britanski Savet i Ambasada Velike Britanije u Beogradu

Mesto realizacije: Ekonomsko-trgovinska škola

Datum održavanja: 25.04.2025. godine

Učesnici: Učenici četvrtih razreda srednje škole

Realizatorke radionice:

  • Prof. Alma Mujagić
  • Prof. Sabina Šaćirović
  • Prof. Ajlina Đulović
  • Psiholog Alma Čolović Međedović
  • Prof. Izeta Ćorović – Tim za međupredmetne kompetencije i preduzetništvo
  • Prof. Jasmina Lakota – Tim za karijerno vođenje

Radionica je organizovana u okviru projekta „Edukacija za ravnopravnost” sa ciljem da se kod učenika razvije svest o važnosti poštovanja različitosti, promovisanja tolerancije, jednakosti i rodne ravnopravnosti. Učesnici su podstaknuti na razmišljanje o značaju borbe protiv svih oblika diskriminacije, kao i na aktivno učešće u izgradnji inkluzivnog društva.

Tok radionice:

Radionica je koncipirana kao interaktivna sesija, podeljena u više tematskih celina:

Uvodni deo – Predstavljanje ciljeva radionice i upoznavanje sa pojmovima diskriminacije, ravnopravnosti i tolerancije. Kroz uvodni razgovor, učenici su izrazili svoja mišljenja i dosadašnja iskustva u vezi sa ovim temama.

Rad u grupama – Učenici su podeljeni u manje grupe i dobili zadatke u vezi sa konkretnim situacijama koje oslikavaju različite oblike diskriminacije (na osnovu pola, etničke pripadnosti, socijalnog statusa i dr). Kroz analizu i diskusiju, učenici su iznosili stavove, tražili rešenja i predstavljali svoja razmišljanja ostatku grupe.

Diskusija: Rodna ravnopravnost i uloge u društvu – Vođena diskusija na temu rodne ravnopravnosti, stereotipa i tradicionalnih uloga koje se dodeljuju muškarcima i ženama. Učesnici su analizirali kako ti stereotipi utiču na izbor obrazovanja, zanimanja i svakodnevni život.

Završna refleksija – Svaki učenik je imao priliku da iznese svoj lični utisak o radionici, navede šta je novo naučio i kako planira da doprinese stvaranju tolerantnijeg i ravnopravnijeg okruženja.

Rezultati i efekti radionice:

  • Učenici su pokazali visok stepen zainteresovanosti i aktivnog učešća.
  • Prepoznata je potreba za češćim i dubljim razgovorima o ovim temama u okviru redovne nastave.
  • Učesnici su izrazili spremnost da stečena znanja prenose vršnjacima i primenjuju u svakodnevnom životu.
  • Radionica je doprinela osnaživanju mladih da prepoznaju i reaguju na nepravdu i nejednakost.

Radionica je uspešno realizovana uz visok nivo angažovanosti učenika i posvećenost organizatorki. Ovakve edukacije su ključne za razvijanje građanske svesti i izgradnju društva zasnovanog na principima jednakosti, poštovanja i međusobnog uvažavanja. Preporuka je da se slične aktivnosti nastave i u narednom periodu, sa mogućnošću uključivanja većeg broja učenika i nastavnika.

U Novom Pazaru,                                                      Koordinator Učeničkog parlamenta

25.04.2025. godine                                                                    Sabina Šaćirović