Naziv projekta: Edukacija za ravnopravnost
Organizatori: Poverenik za zaštitu ravnopravnosti, Ministarstvo prosvete, Britanski Savet i Ambasada Velike Britanije u Beogradu
Mesto realizacije: Ekonomsko-trgovinska škola
Datum održavanja: 25.04.2025. godine
Učesnici: Učenici četvrtih razreda srednje škole
Realizatorke radionice:
- Prof. Alma Mujagić
- Prof. Sabina Šaćirović
- Prof. Ajlina Đulović
- Psiholog Alma Čolović Međedović
- Prof. Izeta Ćorović – Tim za međupredmetne kompetencije i preduzetništvo
- Prof. Jasmina Lakota – Tim za karijerno vođenje
Radionica je organizovana u okviru projekta „Edukacija za ravnopravnost” sa ciljem da se kod učenika razvije svest o važnosti poštovanja različitosti, promovisanja tolerancije, jednakosti i rodne ravnopravnosti. Učesnici su podstaknuti na razmišljanje o značaju borbe protiv svih oblika diskriminacije, kao i na aktivno učešće u izgradnji inkluzivnog društva.
Tok radionice:
Radionica je koncipirana kao interaktivna sesija, podeljena u više tematskih celina:
Uvodni deo – Predstavljanje ciljeva radionice i upoznavanje sa pojmovima diskriminacije, ravnopravnosti i tolerancije. Kroz uvodni razgovor, učenici su izrazili svoja mišljenja i dosadašnja iskustva u vezi sa ovim temama.
Rad u grupama – Učenici su podeljeni u manje grupe i dobili zadatke u vezi sa konkretnim situacijama koje oslikavaju različite oblike diskriminacije (na osnovu pola, etničke pripadnosti, socijalnog statusa i dr). Kroz analizu i diskusiju, učenici su iznosili stavove, tražili rešenja i predstavljali svoja razmišljanja ostatku grupe.
Diskusija: Rodna ravnopravnost i uloge u društvu – Vođena diskusija na temu rodne ravnopravnosti, stereotipa i tradicionalnih uloga koje se dodeljuju muškarcima i ženama. Učesnici su analizirali kako ti stereotipi utiču na izbor obrazovanja, zanimanja i svakodnevni život.
Završna refleksija – Svaki učenik je imao priliku da iznese svoj lični utisak o radionici, navede šta je novo naučio i kako planira da doprinese stvaranju tolerantnijeg i ravnopravnijeg okruženja.
Rezultati i efekti radionice:
- Učenici su pokazali visok stepen zainteresovanosti i aktivnog učešća.
- Prepoznata je potreba za češćim i dubljim razgovorima o ovim temama u okviru redovne nastave.
- Učesnici su izrazili spremnost da stečena znanja prenose vršnjacima i primenjuju u svakodnevnom životu.
- Radionica je doprinela osnaživanju mladih da prepoznaju i reaguju na nepravdu i nejednakost.
Radionica je uspešno realizovana uz visok nivo angažovanosti učenika i posvećenost organizatorki. Ovakve edukacije su ključne za razvijanje građanske svesti i izgradnju društva zasnovanog na principima jednakosti, poštovanja i međusobnog uvažavanja. Preporuka je da se slične aktivnosti nastave i u narednom periodu, sa mogućnošću uključivanja većeg broja učenika i nastavnika.
U Novom Pazaru, Koordinator Učeničkog parlamenta
25.04.2025. godine Sabina Šaćirović

