„Novi izazovi i prioriteti u obrazovanju“

Učenici Ekonomsko-trgovinske škole su sa profesoricama Eminom Sadović i Sabinom Šaćirović prisustvovali predavanju na temu „Novi izazovi i prioriteti u obrazovanju“ dr Ranka Rajovića,  na Internacionalnom univerzitetu u Novom Pazaru.

Predavanje je bilo otvorenog tipa. Cilj ovog predavanja jeste reforma vaspitno-obrazovnog procesa, od vrtića do osnovnih i srednjih škola.

Na osnovu poslednjih istraživanja dešava se diskontinuitet na relaciji predškolske ustanove i prvih razreda, odnosno diskontinuitet između vaspitno-obrazovnog procesa u vrtićima ili pripreme za polazak u prvi razred i forme i strukture realizacije nastave u prvim razredima. Osnova, specifičnost i karakteristika NTC sistema učenja jeste da su te reforme neophodne, kako za decu predškolskog uzrasta, tako i za decu starijeg uzrasta.

Dr. Ranko Rajović naglašava da svaka nova generacija upisana u prvi razred ima problem sa koncentracijom, da je znanje slabije i rečnik siromašniji.

„Učitelji već godinama upozoravaju i onda moramo da reagujemo, to je jedna tema o kojoj smo pričali, kako pomoći deci. Druga tema je vezana za učenje. Učenje napamet je prevaziđeno, a glavni sistem učenja je kod nas i u puno država, učenje napamet. Obično se detetu kaže da pročita lekciju, ponovi je danas dva puta, ponovi je sutra dva puta, da podvuče ključne reči i dete tako uči. Za 10-15 dana ono to i zaboravi, za mesec dana kao da to nikada nije ni pročitalo. Mi moramo da shvatimo da mozak radi drugačije i to su izazovi, kako da klasično učenje promenimo u neko bolje. Tu dolaze neuronauke, inače predajem obrazovne neuronauke, koji delovi mozga su aktivni kada učimo napamet, kada učimo sa nekim drugim metodama i tu je razlika nebo i zemlja. To znači da moramo da pokrećemo nove metode i onda dete, kada kroz ove metode radi, misli da se igra.“

Naglašava da su mobilni telefoni danas, za većinu dece najveći problem za učenje.

„Nisam ja protiv novih tehnologija ali ako damo detetu da koristi telefon sat, dva, tri mozak jako brzo prima te informacije, tu je stotinu informacija i mozak naše dece kao da treperi jer je sve jako brzo na telefonu. Ono kada dođe u školu i kada treba da čita lekciju ili sluša neko predavanja, nema fokusa i ne može to da prati, a da mu damo video igricu, dva sata bez problema. Sada se u Evropi opisuje novi poremećaj,  hiperpažnja, deca uopšte nemaju duboku pažnju kao mi, mi možemo da čitamo jedan sat, dva sata ali većina dece ne može. To znači da je njihova pažnja oštećena zbog tog nekog razvojnog perioda. Apel roditeljima: Držite dete što duže udaljeno od mobilnih telefona. Može da pogleda TV, crtani, laptop ili možda neku logičku igricu, ali da mi njima damo neograničeno nekoliko sati, to je velika greška.“

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *